Nedostatek výživy se nejsilněji projeví na jaře. Zatočte s ním!

Je to sice divné, že v době, kdy regály obchodů přetékají
všemožnými druhy potravin, můžeme trpět nedostatkem výživy, ale je to tak. Dříve
naši předkové řešili opravdový hlad, který vrcholil v únoru a březnu, kdy
zásoby z loňské sklizně povážlivě docházely. I proto se zakazovaly květnové
sňatky, protože únorová rodička většinou porod a následující šestinedělí
nepřežila.

Nyní nedochází k podvýživě těla z důvodu nedostatku
potravin, ale většinou pro špatné složení naší stravy nebo proto, že potraviny
nemají tu kvalitu, kterou naše těla přirozeně potřebují. A tak nemáme dost
minerálů a některých vitamínů, přestože baštíme hodně a často. Jak poznat, že
naše tělo trpí v některých oblastech podvýživou? Pojďme se podívat na
typické znaky strádání organismu.

Pokožka je suchá, vrásky jsou větší a hlubší než odpovídá našemu věku

Pokud si všimneme, že naše pokožka je stále sušší a že se
nám začaly vrásky tvořit rychleji, případně prohlubovat, znamená to s nejvyšší
pravděpodobností, že nám začínají chybět Omega 3 a Omega 6 mastné kyseliny. Ty
jsou pro naše tělo důležité, protože tvoří správnou strukturu pokožky a dokáží
zabránit přílišné ztrátě vlhkosti.

Tyto mastné kyseliny si naše tělo nedokáže vyrobit samo,
takže když je nedostaneme do těla potravou, začneme trpět jejich nedostatkem.
Kůže je podrážděná, svědí, je náchylná k praskání. S nedostatkem Omega mastných
kyselin se často pojí i nedostatek vitamínu K. Může to vést až k loupající se
pokožce a k podrážděným suchým očím.

V nebezpečí nedostatku esenciálních mastných kyselin jsme
hlavně v době, kdy držíme různé omezující diety, které se cíleně vyhýbají
tukům. Proto do jídelníčku zařaďme ryby nebo rybí olej a rostlinné oleje.
Nevyhýbejme se ani máslu nebo sádlo, které když budeme jíst jen občas a v malém
množství, jsou pro nás velkým přínosem.

Vlasy a nehty křehnou

I křehké vlasy a nehty mohou být způsobeny nedostatkem
vitamínu K. Další možnou příčinou křehkých vlasů a nehtů je nedostatek
bílkovin. Ty jsou stavebním kamenem našich těl, proto při jejich nedostatku
trpíme velkými problémy. Vlasy a nehty jsou prvními indikátory toho, že se něco
děje.

Proto do stravy přidejme více mléčných výrobků, masa,
luštěnin a další zeleniny bohaté na bílkoviny. Právě vegetariáni a vegani
mívají sklony k nedostatku bílkovin, protože rostlinné bílkoviny nejsou pro
naše tělo tolik vyživující jako bílkoviny živočišné. Každopádně se všichni
soustředíme na více luštěnin, ořechů, hrášku, quinoy, nebo třeba tofu a ovsa.

Bledost

Bledost je typickým příznakem nedostatku železa v těle,
takzvané anémie. Železo totiž potřebujeme ke správné funkci krve v oblasti
okysličení těla. Červené krvinky se bez železa neobejdou. A pokud je železa
málo, je málo červených krvinek. Proto je pokožka pak bledá, někdy až průhledná,
šedivá.

Problémy s nedostatkem železa jsou pak spojeny s
nedostatečným prokrvením a okysličením všech částí těla, velmi nebezpečný je
tento stav u těhotných žen. Opět jsou těmto problémům více vystavení
vegetariáni a vegani, kteří nepřijímají železo přirozeně obsažené v masu.

Jestliže chceme zvýšit množství železa v těle, zařadíme si do jídelníčku červené maso, špenát, červenou řepu, čočku a další luštěniny, brokolici a nebo také doplňky stravy, které jsou často k dostání i na recept.

Dlouhotrvající únava

Únavou se obvykle projevuje nedostatek hořčíku, o kterém je
známo, že v naší potravě dost chybí. Přitom je pro naše tělo velmi důležitý.
I časté bolesti hlavy mohou být zapříčiněny nedostatkem hořčíku.

Pokud se tedy cítíte stále dost unavení, bude nutné sáhnout
po zdroj hořčíku. Tím přírodním jsou mandle, arašídy, dýňová semínka, chia
semínka a semínka dalších bylin typu slunečnice, len apod.  Velké množství hořčíku je také v kakau, takže
s hořkou čokoládou můžete proti únavě i proti bolestem hlavy opravdu úspěšně
bojovat. Nezapomínejme na pravidelné pití.

Vyrážky, akné

Zhoršení kvalita pokožky projevující se vyrážkami, to je
většinou problém spojený buď s přemírou cukru v těle, nebo naopak s nedostatkem
zinku a selenu. Anebo s oběma skutečnostmi. Všechny zmíněné neduhy se
promítnou ve střevech. Tam se zhorší trávení a vstřebávání stravy. No a to se
pak projeví zejména na pokožce a zejména ve formě různých vyrážek.

Pro zvýšení příjmu zinku je vhodné také sáhnout po doplňcích stravy. Nebo se zaměřit na potraviny typu ústřice, hovězí či jehněčí maso, fazolové lusky, semínka, ořechy, houby, ale i špenát. Přirozené obohacení stravy zinkem je úspěšnější a pro tělo přijatelnější.


Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.


Podobné články: