26 způsobů, jak se naučit cítit se lépe, i když jste zrovna na dně

Každý člověk prochází v životě vzestupy a pády. Někteří z nás ale vědí, jak se rychleji cítit lépe, protože našli jedinečné prostředky proti negativním pocitům. Pokud mezi ně nepatříte a stále se trápíte s pocitem,že se ze dna odráží jen velmi těžko, máme pro vás několik návrhů, které vám pomohou. Jsou z pera odborníků ze stránek Lifehack.org.

Nikdy nezapomínejte na fakt, že je důležité rozpoznat a prožívat negativní emoce, když se objeví. Ale též je nutné, abyste v nich nezůstávali příliš dlouho, abyste se v nich netopili. Vyzkoušejte některé z následujících tipů a triků, abyste překonali negativní samomluvu a emoce - a znovu se cítili jako nejlepší verze sebe sama. Takto to možná zní dost nesmyslně, ale uvidíte, že jakmile se nad následujícími tipy zamyslíte, hned vám to vlije novou energii do žil.

1. Poslouchejte dobrou hudbu

Víte, jaká hudba vám dělá dobře. Možná je to metal, klasika, pop, jazz nebo rock. Když jste na dně, máte raději něco uklidňujícího a relaxačního, nebo něco, co vás zvedne a roztančí? Můžete si také poslechnout skladby, které jste milovali, když jste byli na střední nebo vysoké škole. Pomůže vám to vzpomenout si na dobré časy s bývalými přáteli. Dnešní online doba skvěle nahrává takovýmto krokům, protože v online archivech rychle najdete snad všechnu muziku, která ve vás, i před mnoha lety, budila dobrou náladu. A může budit zase.

2. Zapište si to do deníku

Pokud se vám nechce s nikým mluvit, ale přitom jste plní deprimujících zážitků a myšlenek, napište si, jak se cítíte. Je to přímo skvělý způsob, jak vyjádřit své myšlenky, vypsat se z nich, ulevit si. To vám může pomoci identifikovat kořeny vašeho současného neštěstí, což vám nabídne přímou cestu ven. Anebo se vám alespoň odlehčí od největšího nákladu, když jej přehodíte na papír. Psaní používá spousta lidí právě jako formu terapie.

3. Kreslete nebo čmárejte

Pokud se vám nechce psát, zkuste si kreslit nebo čmárat, což vám pomůže dát svým emocím smysl. Možná budete překvapeni, co vás napadne. Nakreslete cokoli, protože nikdo nebude hodnotit vaše kreslířské schopnosti. A jestli se vám nechce do konkrétního kreslení, vytiskněte si pár mandal, případně si pořiďte specializované mandalové omalovánky. Skvěle uklidňují a dovolují mozku ulevit si od věčného přemýšlení nad realitou. To pomůže vyplavit více hormonu štěstí - a hned se vám otevře jiný pohled na svět.

4. Přečtěte si starší a pozitivní e-maily, zprávy nebo dopisy

Čtení zpráv, které vám v minulosti poslali přátelé nebo rodina, vám může pomoci uvědomit si, že existují lidé, kteří vás mají rádi a záleží jim na vás. Pokud se snažíte přijít na to, jak se cítit lépe, najděte si některé obzvlášť povzbudivé zprávy. Vrátí vám to krásné zážitky a zvedne sebevědomí.

5. Vzpomeňte si na skvělý den

V tichosti si vzpomeňte na den nebo okamžik, který jste si opravdu užili, a pokuste se znovu zachytit ten úplně první pocit. Zavřete oči a pokuste se ho znovu prožít prostřednictvím svých pěti smyslů. To vám umožní vrátit některé pozitivní emoce, vyplavit hormon štěstí. Ten právě teď nejvíc potřebujete.

6. Prohlédněte si fotografie

Vytáhněte fotoalba a projděte si fotografie, které vám vykouzlí úsměv na tváři. Můžete si prohlédnout staré rodinné album z dovolené nebo fotografie ze dne, kdy jste maturovali, kdy jste měli krásný ples, kdy jste byli v super campu atd. Prostě najděte fotografie, které ve vás vyvolávají pozitivní, šťastné vzpomínky.

7. Plačte

Rozhodně byste měli plakat, kdykoliv vaše emoce inicializují pláč. Ten totiž pomáhá ulevit od negativna. Vykřičte ze sebe všechen strach a stres. A to, co po nich zůstane, vám pomůže podívat se na své současné problémy s novou perspektivou. Pláč vám zkrátka pomůže začít se uvolňovat. Je skvělé trénovat sílu, ale pokud se cítíte obzvlášť úzkostní nebo stresovaní, může vám dobrý pláč hodně pomoci. Nejen psychicky, ale i fyzicky.

8. Zpívejte

Pokud se chcete naučit, jak se cítit lépe, zpívejte nahlas, jako by vás nikdo neslyšel. Věděli jste, že v Japonsku si lidé vždy zpívají karaoke, aby se zbavili stresu? I zpěv totiž umí začít produkovat v mozku hormon štěstí. A ten vám ulehčí veškeré další kroky tohoto dne.

9. Uvařte si zdravé a dobré jídlo

Uvařte pro sebe nebo pro svou rodinu dobré jídlo. Zdravé jídlo přirozeně přispívá k tomu, že se cítíte lépe, protože pomáhá vyrovnávat hladinu hormonů v těle. Spojení s přáteli a rodinou u dobrého jídla vám navíc pomůže opřít se o jejich společnost a podporu, pokud máte špatný den.

10. Oblékněte se hezky

Jde o zlepšení vašeho sebevědomí. Pokud se budete cítit lépe díky změně oblečení, které nosíte, vypěstujete si tím více pozitivních emocí. Změňte svou image, konečně si oblečte, po čem dlouho toužíte, nebo si nechte udělat účes, se kterým jste doposud váhali.

11. Vstaňte z postele

Je neuvěřitelně lákavé zůstat v posteli a procházet sociální sítě, když se cítíme na dně. Jenže právě facebooková zeď naše negativní pocity ještě umocňuje. Sociální sítě jsou plné hejtrů, a to je to nejhorší, čemu se teď můžete dobrovolně vystavit. Kdykoliv se chcete cítit lépe, musíte vyrazit do světa, na vzduch, mezi opravdové lidi, a ne mezi virtuální existence. Vezměte si notebook nebo knihu a jděte si posedět do své oblíbené kavárny, do parku, ale klidně i do knihovny, galerie apod.

12. Vydejte se na procházku

Je prokázáno, že procházky v přírodě a pobyt na čerstvém vzduchu snižují stres a úzkost a zlepšují celkovou pohodu. Vyjděte do svého okolí a začněte si všímat stromů a ptáků podél cesty a soustřeďte se na své dýchání, abyste zlepšili relaxaci, okysličení, rozproudili prospěšné enzymy a hormony v těle.

13. Pot

Fyzická aktivita dokáže s vašimi pocity zoufalství udělat zázraky. Cvičení uvolňuje hormony dobré nálady a přirozeně zmírňuje stres aúzkost. Pokud máte špatný den, jděte si zaběhat nebo si na YouTube najděte video s jógou, se Zumbou, případně jen stabilizujte svalové partie, které vás teď z toho stresu bolí.

14. Zahrajte si na nějaký nástroj

Pokud se vám někde válí kytara nebo flétna ještě z dětství, případně klávesy, jděte si zahrát! Pomůže vám to odpoutat pozornost od výzev tohoto dne.

15. Ukliďte si

Když se učíte, jak se cítit lépe, uspořádejte si stůl nebo skříň, pokoj, vyčistěte koupelnu a toaletu, ukliďte v kuchyni…. Získáte dobrý pocit, že jste produktivní a skutečně něco děláte. Nepořádek navíc může způsobovat zvýšený stres, protože brání soustředění, takže uspořádání a úklid vám může pomoci dnes i v následujících dnech.

16. Sledujte zábavná videa

YouTube je plný vtipných videí pro všechny věkové kategorie. Najděte si něco, co vás rozesměje nahlas, abyste si navodili dobrou náladu.

17. Snězte něco lahodného

Nepřehánějte to, ale pokud potřebujete trochu povzbudit, snězte malý kousek dortu, kopeček zmrzliny nebo kousek tmavé čokolády. Dovolte si pochutnat si, ale rozhodně stres nikdy přímo nezajídejte.

18. Přečtěte si znovu oblíbenou knihu

Pravděpodobně teď nebudete chtít vkládat energii do čtení něčeho nového. Ale můžete vzít do ruky starou oblíbenou knihu, o které víte, ževám dělá dobře. Můžete si dokonce napsat konkrétní citáty nebo pasáže, které máte rádi, a pověsit si je, třeba k počítači.

19. Podívejte se na nový film

Existuje spousta filmů, které vás vždycky zajímaly, ale neměli jste čas se na ně podívat. Pokud se učíte, jak se cítit lépe, je teď skvělá doba, abyste se na některý z nich podívali. Zkuste si vybrat nějaký, který je vtipný nebo odlehčený.

20. Udělejte něco hezkého

Udělejte něco hezkého, čeho si nikdo nevšimne. Například můžete na ulici sebrat prázdnou plastovou láhev a hodit ji do koše na tříděný odpad. Nebo můžete darovat nějaké staré oblečení místnímu útulku pro bezdomovce. Udělejte něco hezkého, aniž byste hledali uznání. Nejlepším uznáním je totiž vlastní pocit, že jste udělali dobrý skutek.

21. Zavolejte svému nejlepšímu příteli

Zavolejte svému dobrému příteli a promluvte si o čemkoli. Pokud nechcete mluvit o tom, co vás trápí, zaměřte se na jiné věci. Lidé jsou koneckonců společenští živočichové - takže propojení s blízkými lidmi vám pomůže cítit se lépe.

22. Dobrovolnictví

Zkuste vyhledat místa, kde můžete pracovat jako dobrovolník. Z dlouhodobého hlediska vám to pomůže najít větší smysl života a pocit štěstí. Nečekejte od toho rychlou pomoc s mizernými pocity. Tohle funguje pomalu, ale dlouhodobě.

23. Uvolněte se

Pokud se cítíte špatně, dejte si doma skleničku s kamarádem nebo si pusťte hlasitou hudbu a tancujte s dětmi po domě. Dělejte něco, co vám pomůže cítit se svobodně a živě.

24. Napište příteli nebo členovi rodiny

Napište vzkaz příteli nebo členovi rodiny a řekněte mu, jak moc vám na něm záleží. Když jim pošlete dobrou energii, přirozeně se vám vrátí stejně dobré pocity. Jak to? Protože budete vědět, že jste někomu udělali dobře.

25. Vystupte ze své rutiny

Vyrazte ven a poznejte nové přátele. Vystupte ze své komfortní zóny a zajděte do nové restaurace, na rande naslepo. Nebo všeho nechte a jeďte na víkend kempovat. Setkání s novými lidmi a nové zážitky ve vás mohou vzbudit pozitivnější pocity a pomohou vám naučit se cítit lépe.

26. Podívejte se do zrcadla a usmějte se

Úsměv uvolňuje neuropeptidy, které pomáhají bojovat proti stresu. Na ně se naváží další hormony dobré nálady, jako je dopamin a serotonin. Ty vám nabídnou pořádnou dávku pozitivity. I pro váš mozek je těžké udržovat se ve smutném, vystresovaném pocitu, když se snažíte usmívat!

Podtrženo a sečteno

Pokud prožíváte těžké období, může být obtížné soustředit se na učení, jak se cítit lépe. Nejlepší je začít s něčím malým, abyste do sebe dostali trochu dobré energie. Odtud můžete přejít k větším krokům, které mohou den za dnem přinášet do vašeho života více pozitivity.

Už Epiktétos zjistil, že: "Nezáleží na tom, co se vám děje, ale na tom, jak na tyto události reagujete."

Zdroj: Lifehack.org


Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.


Podobné články: