Co vařit, když chcete podpořit imunitu, ale neutratit za jídlo majlant? Využijte základní české suroviny za pár korun (2)

Už minule jsme se zaobírali situací, kdy jste náhle museli zůstat doma a máte v zásobě jen základní suroviny, které jste si nedávno nakoupili během nákupních manévrů spojených se zatažením koronaviru do České republiky. Pokud padla karanténa i na vaši rodinu, vy nemůžete do práce, ovšem ani nakoupit - a na donášku si pár dní počkáte, navíc přijdete o část mzdy, je to více než nepříjemné.

Samozřejmě též chcete začít šetřit na jídle a omezovat se, aby zůstalo více peněz na splátky hypotéky nebo prostě na běžný život. Jenže snížení kvality stravování je to nejhorší, co teď můžete udělat. Během epidemie jakékoliv choroby je důležité se držet fit, v dobrém stavu, tedy i nutričně správně jíst.

To je naštěstí díky základním českým potravinám levné a velmi snadné. Jen je potřeba trocha inspirace. Tady je její pokračování.

Čočka

Čočka se skvěle kombinuje s čímkoliv kyselým, stejně
jako i další luštěniny, ale chuť čočky k tomu přímo vybízí. Jestliže jste
si stihli pořídit kysané zelí, máte vyhráno. Stačí čočku uvařit (je uvařená
nejrychleji ze všech luštěnin) a smíchat s kysaným zelím, které jste
nakrájeli na kratší (menší). K tomu trochu pepře, případně cibulku.

A kdo rád jíšku na zahuštění luštěnin, tak ji sem přidá.
Jídlo je to rychlé, snadné a prosté, ale výživově bohaté. Zelí nevaříme, aby
zůstaly zachovány všechny super látky, které z kysaného zelí dělají
superpotravinu. Lze samozřejmě doplnit o další druhy syrové nebo sterilované
zeleniny, i maso se k tomuto pokrmu dobře hodí.

Levně neznamená špatně

Cizrna (římský hrách)

Cizrna je luštěninou, kterou neznáme příliš dlouho, ale o to
rychleji si u nás získala oblibu. Cizrna se skvěle zapéká s masem,
zeleninou, sýrem. Vynikající je jako opečená a pikantní pochoutka, třeba místo
popcornu. Nelze zapomenout na hummus, který si snadno připravíte z uvařené
cizrny (a dost vody z vaření cizrny), oleje a koření. Stačí tyčový mixér
na rozmixování, není nutné mít cizrnu úplně hladkou. Lze ji dokonce jen
našťouchat podobně jako brambory.

A skvěle se její chuť snoubí se špagetami nebo jinými
těstovinami. Takže pokud máte chuť na špagety, jen osmahněte cibulku a česnek,
přidejte trochu najemno nasekaných oříšků (není nutné), pak uvařenou cizrnu,
přidejte sůl a pepř, můžete chilli a bylinky bez pepře. Pak už jen na pánvi
promícháte s uvařenými špagetami. Lze zjemnit smetanou.

Levně neznamená špatně

Pohanka

Vynikající pohanka je nepravou obilovinou, která díky obsahu
rutinu dokáže posilovat srdce. A to v období nemocí potřebujeme dvojnásob.
Má ovšem specifickou chuť, která nesedne každému. To ale nevadí, dá se s ní
totiž kouzlit pomocí přidávání do jiných pokrmů. Jen je nutné koupit pohanku
loupanou (neloupaná je určená pro nakličování a sklizeň pouze zelených částí.

Čím světlejší pohanka je, tím má vyšší výživové hodnoty. Je
velmi rychle měkká, stačí ji spařit nebo dokonce jen namočit. A nikdy nevylévejte
vodu, ve které byla pohanka namočena nebo v níž se vařila, výživné látky
jsou totiž přesunuty do vody. Vždy ji tedy vařte tak, abyste vodu nemuseli
slévat.

Nejjednodušší maskování pohanky je v rýži. Strávníci
nepoznají, že jste do rýže cokoliv přidali, pokud nepřekročíte cirka čtvrtinu
objemu ve srovnání s rýží. Když necháte rýži provonět cibulkou a
hřebíčkem, přítomnost pohanky neucítíte.

Levně neznamená špatně

Asi teď budeme potřebovat více kapacit na skladování připravených pokrmů. Je vhodné se dovybavit třeba dózami na potraviny.

Proso (jáhly) nebo vločky

Jahelné a ovesné kaše jsou základní potravinou našich předků,
a to jak ve slané tak ve sladké podobě. Jáhly a vločky se ale dají s úspěchem
použít na zahuštění pokrmů, zejména polévek, když nechcete sahat po tradiční
mouce. Nezapomínejte, že jáhly je nutné před použitím spařit, horká voda
rozpustí hořké látky. Bez tohoto kroku byste si opravdu nepochutnali.

Vločky lze použít všeho druhu, ty ovesné jsou nejrychleji
měkké. Samotné jáhly se snadno přimíchají do rýže, podobně jako pohanka, lze je
samozřejmě smíchat s bulgurem, přimíchat do krup, možností je spousta. I
chuť jáhel totiž nemusí sednout každému.

Kroupy špaldové nebo ječné

Kdo by neznal kroupového kubu nebo směs fazolí (nebo hrachu,
cizrny) s kroupami, ke kterým se ještě přidá slanina či škvarky. Tím
samozřejmě využití krup nekončí, skvělé jsou do polévek, ale i jako klasická
příloha k lehčím masům, jako jsou kuřata nebo ryby.

Kroupy se dobře zapékají a připravují do podoby rizota
(kroupota) se zeleninou nebo i s masem. Když je přidáte do bramborové
kaše, bude mít zase jiný šmrnc a především očistný účinek, protože kroupy jsou
požehnáním pro střeva i játra. I to se v době náročnější na imunitu cení.

Bulgur

Bulgur coby předvařenou pšenici můžete snadno použít stejně jako rýži. Je rychle hotový a má lahodnou chuť, čím je tmavší, tím je jeho chuť oříškovější.


Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.


Podobné články: