Balancování mezi životem osobním, rodinným a prací v roli pracující matky

"Pracující matka" - toto spojení je zatíženo ideály, tlakem, mylnými představami a očekáváními. Každý má na pracující matky svůj názor, a bylo by hezké říci, že jediný názor, na kterém záleží, je ten váš, pokud vy sama jste pracující matka. Ale život prostě není tak jednoduchý. Navíc, jak sami dobře víme, utváření názorů na lidi ve svém okolí miluje snad každý.

I tak se ale dá odolat škatulkování a nastavit si život pracující matky tak, aby vyhovoval právě vám, vašemu dítěti, partnerovi i šéfovi. Jen je potřeba vědět, jak na to, do jaké míry respektovat požadavky svých blízkých a svého zaměstnavatele, a jak se naučit zjistit, jestli to vůbec vyhovuje vám samotné. Přinášíme vám nározný návod jak na to, jak jej sestavili odborníci z portálu Lifehack.org.

Zde je (trochu netradiční) zvládnutelný návod, jak vyladit život pracující matky v šesti způsobech.

1. Mějte odpověď na otázku "proč"

Ne, nikoliv odpověď pro někoho jiného, kdo se vás ptá, proč pracujete, ale odpověď pro sebe. Vy sama jste tím, kdo potřebuje vnitřně přesně vědět, proč coby matka malého dítěte chcete pracovat. Nezáleží na důvodu. Záleží na vašem souhlasu s ním, na vašem vyrovnání se s ním.

Můžete pracovat kvůli výplatě, zdravotním výhodám, vášni pro svou práci nebo kvůli jakékoli jejich kombinaci. Důležité je umět si říct: "Pracuji, protože...". A souhlasit s touto odpovědí. Odpověď se ve vás nesmí bít s vaším přirozeným postojem k životu a k rodině.

Vědomí, proč pracujete - "proč", které je pro vás důležité - vám pomůže udržet si nadhled. I v momentech, kdy ostatní budou dotírat, co že jste to za matku… Možná pracujete, protože svou práci milujete a dělali byste ji, i kdybyste byli bohatí. Nebo jsou pro vás zvýšené příjmy (nad hranici mateřské a rodičovské) nezbytné pro úhradu čehokoliv životně důležitého.

Když znáte své "proč", můžete si lépe stanovit priority. Na otázky týkající se práce přesčas, odpovídání na e-maily, když nejste v kanceláři, nebo jiných pracovních záležitostí se vám lépe odpovídá, když víte, proč je děláte (nebo proč je neděláte).

Zároveň vám znalost důvodů, proč pracujete, pomůže při roli v rodičovství. Pokud je to pro vás správné, můžete svým dětem vysvětlit, proč pracujete. Pokud máte partnera, můžete si navzájem připomínat své "proč" - a jak to sladit s prioritami rodiny.

2. Ujasněte si, co pro vás znamená slovo "máma".

Téměř všichni jsme vyrůstali s mámou. Učili jsme se od ní, rozhodovali jsme se o tom, co by máma měla nebo neměla dělat, a mnoho věcí o mateřství jsme si vytvořili v sobě ještě dřív, než jsme se vůbec staly matkami, nebo se stali manželem ženy, která je nyní matkou.

Pokud jsme maminku neměli, intenzivně jsme sledovali jiné maminky a snažili se zjistit, jaké by to bylo, kdybychom ji měli. Ale za posledních několik desetiletí se tolik věcí o životě a mateřství změnilo. I celkově ve společnosti. Věci, které byly pro maminky skvělé v 70. nebo 80.letech, dnes už vlastně neexistují.

Ačkoli sociální sítě mohou naznačovat opak, neexistuje jediný správný způsob, jak být mámou. Jste jedinečná jako člověk, a proto budete jedinečná i jako máma. Typ mámy, kterou jste, je prostě jen a jen ten váš.

Některé maminky milují hry se svými dětmi, které jsou plné fantazie a událostí. Jiné si raději hrají na honěnou. Některé mámy milují každodenní poctivé vaření večeří. Jiné zase přesně vědí, kde si objednat kvalitní jídlo se sebou. Některé maminky potřebují chůvu. Jiné chtějí se svými dětmi trávit každou volnou chvíli. Další preferují uklizenou domácnost, v níž děti mohou bezpečně vyrůstat.

Žádný způsob není dokonalý ani nutný. Pracujte na tom, abyste přesně určili, co je pro vás jako pro mámu správné, a důrazně odsuňte všechna "měla bych", která pro vás nejsou ta pravá. To samozřejmě platí i pro práci matky. Zjistěte, co je pro vás správné. Vciťte se do jednotlivých situací a možností. A řekněte "ne, díky" jakémukoli tlaku, ideálu nebo očekávání, které z vašeho pohledu a pocitů naprosto nevhodné.

3. Investujte do dobré pomoci

Začněme s pomocí v práci. Děláte věci, které může udělat iněkdo jiný? Pomohlo by zaškolení ostatních, abyste se zbavili určitého tlaku na výkon? Slovo "investovat" v tomto tipu se netýká peněz. Jde o vynaložení času a úsilí na to, abyste věci, které je třeba udělat, přenechali jiným. Školení lidí může být náročné, ale z dlouhodobého hlediska se vám vyplatí - vrátí se v podobě nižší pracovní a časové zátěže.

A co doma? Všechny pracující matky mají přístup k potenciální pomoci od partnerů a možná i od svých dětí, pokud už jsou větší. Ano, pravděpodobně budete muset věnovat nějaký čas a úsilí tomu, abyste je naučili, jak věci dělat, a zcela jistě nebudou dělat věci tak dobře jako vy. Ale všichni se mohou naučit pomáhat s domácností. Když odevzdáte alespoň jednu činnost v domácnosti, která doposud leží na vás, máte brzy o jednu povinnost méně.  

Nakonec je to skvělý způsob, jak vytvořit určitou rovnováhu v práci i doma. Možná to bude vyžadovat změnu myšlení, ale stojí to za to. Nemusíte dělat všechno a všechno nemusí být provedeno dokonale. Je to skvělý prostor pro kreativní myšlení, strategii a výuku rovnováhy - i pro ty druhé.

4. Hledejte energetické pasti

Jednou z věcí, se kterou pracující maminky bojují, je nedostatek energie. Je to téměř univerzální problém. Všichni jsme unavení. V některých dnech vydržíme neusnout jen tak, že zatneme zuby a vytáhneme ze sebe posledních pár špetek energie, o kterých jsme ani nevěděli, že je máme.

Co vám tedy zbytečně ubírá energii? Mezi upřímné odpovědi pravděpodobně patří vaše děti, váš šéf a/nebo váš partner. To všechno platí. Zamyslete se nad věcmi, které vás nejvíce táhnou energeticky dolů. Existuje něco, comůžete udělat, abyste je změnili? Možná je bitva s dětmi před spaním (aby se připravily do postele a opravdu šly spát) tou nejhorší částí dne. Je v ní něco, co můžete změnit, aby byla jednodušší?

Pokud se vaše dítě brání čištění zubů před spaním, nechte ho vyčistit si je chvíli po večeři s tím, že pak se ještě může vrátit ke hře. Pokud nesnáší nošení pyžama, hledejte jakoukoli možnost, se kterou můžete žít (mnoho lidí miluje spaní bez oblečení). Totéž platí pro ranní rutinu.

Je možné, že i v práci a širším okolí jsou lidé, kteří jsou pro vás energetickými pastmi - jde o energetické upíry. Napadl vás někdo okamžitě? Někdo, kdo z vás vysává energii nebo vás zahrnuje negativní energií, kdykoli jste s ním? Energie je omezený zdroj. Pokud si můžete uchovat trochu energie tím, že se odstřihnete od těchto lidí, nebo zkrátíte čas, který s nimi musíte strávit, jděte do toho!

5. Staňte se svým vlastním opatrovníkem

Tohle je pro mnoho žen nejtěžší. Můžeme mít pocit, že naším úkolem je starat se o všechny ostatní (a je na tom něco pravdy), ale péči o sebe přenecháváme jakési neznámé síle ve vesmíru.

Co potřebujete vy? Vy velmi dobře víte, co každé z vašich dětí potřebuje: dostatek spánku, vyhýbání se určitému prostředí, mazlení, zábavu atd. Dokážete si na stejnou otázku odpovědět vy samy?

Jakmile zjistíte, co potřebujete, je na vás, abyste to získaly. Podporující partner, otevřený šéf, starostlivé děti a dobří spolupracovníci - ti všichni vám mohou pomoci získat to, co potřebujete. Ale je jen na vás, zda si o to řeknete a zda to získáte.

Pokud takové lidi ve svém životě nemáte, pravděpodobně mnohem více potřebujete pečovat samy o sebe. Společnost naštěstí začíná akceptovat skutečnost, že i pracující matky mají své potřeby. To je začátek. Ale nemůžete čekat, až někdo vám někdy řekne, že je v pořádku se o sebe postarat. Je to na vás.

Ať už můžete své potřeby sdělit lidem ve svém životě a získat jejich podporu, nebo si musíte vyčlenit čas a prostředky, abyste své potřeby naplnila, neváhejte a udělejte to. Jednoho dne tu práci mít nebudete. Vaše děti budou (pravděpodobně) dospělé a budou žít své vlastní životy. Možná budete/nebudete mít vztah. Stálicí ve vaší budoucnosti jste jen a pouze vy. Začněte se o sebe starat. Dnes.

Stejně jako každý jiný tip v tomto článku, ani v tomto případě nemusíte být dokonalí, abyste byli úspěšní. Zkuste něco takového, jakože budete trvat na 30 minutách o samotě každý den, odmítnete o víkendu odpovídat na e-maily nebo půjdete na ten kurz cvičení, který vás už tak dlouho láká.

Pokud vám to udělá dobře, pokračujte. Pokud se vybraná věc neosvědčí, přejděte na nějakou jinou, která by mohla fungovat lépe.

6. Život s oběma nohama na zemi

Co si představíte, když slyšíte slovo "balanc"? Pokud se vám vybaví kymácení při holubičce nebo snaha udržet houpačku v dokonalé rovině, možná je čas se zamyslet. Místo toho si představte rovnováhu, když stojíte oběma nohama na zemi. Vaše tělo je silné, ale uvolněné. Váš pohled směřuje přímo před sebe, ale všímáte si i toho, co je kolem vás.

Vaše ústa jsou v koutcích mírně pootočená - jako by v nich čekal smích, který by mohl zaznít. Vaše ruce jsou uvolněné. To neznamená, že váš skutečný život je takový. Je to obraz, který si v duchu udržujete, když hledáte rovnováhu.

Rovnováha není o tom, co se děje kolem vás (nebo nad vámi, pokud po vás právě leze batole). Rovnováha je o vás a vevnitř. Jen vy můžete vědět, jaká rovnováha je pro vás jako pracující matku ta pravá. Může se hodně podobat té, kterou má jiná pracující máma, nebo může být úplně odlišná. Pokud vám nastavený režim vyhovuje, je to ten jediný správný.

Závěrečné myšlenky

Být pracující matkou není snadné. Někdo dokonce může říct, že je to jedna z nejtěžších fází života, kterou si může člověk projít. A muže tahle fáze nikdy nepotká. Pokud se tedy snažíte najít rovnováhu života pracující matky, můžete začít tímto jednoduchým průvodcem.

Zdroj: Lifehack.org


Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.


Podobné články: