8 tipů, jak najít rovnováhu mezi prací a volným časem

Stres z práce

Nedávná pandemie s sebou přinesla fenomén, který byl až dosud spíše výsadou – práci z domova. Rostoucí číslo zaměstnanců na home office však upozornilo na související problém, který se ukrývá v mizející hranici mezi pracovním a soukromým životem. Pokud máte pocit, že jste od rána v jednom kole a s myšlenkami na práci vstáváte i usínáte, pravděpodobně se tento moderní zlozvyk týká právě vás. Jak se s ním však poprat, aniž byste snížili svou produktivitu v práci?

Mísíte práci se soukromým životem?

Možná si říkáte, že se vás tento problém ani zdaleka netýká. Zkuste však k sobě být upřímní – skutečně dokážete nakreslit jasnou čáru mezi prací a vaším volným časem? Pokud si na jednu z následujících otázek odpovíte pozitivně, odpověď zní pravděpodobně ne:

  •  Cítíte vinu za to, že trávíte volný čas s přáteli či svými koníčky, místo abyste pracovali?
  • Myslíte při usínání obvykle na práci, která na vás čeká druhý den?
  • Kontrolujete ihned po probuzení e-maily?
  • Pracujete často přesčasy či vynecháváte oběd, abyste mohli pracovat?

Jak oddělit pracovní život a volný čas

Řekněme, že se váš pracovní a soukromý život skutečně prolínají. Jak je od sebe efektivně oddělit? Každá snaha mnohdy končí pocitem viny a propadnutím se hlouběji a hlouběji do nekonečného kolotoče práce. Avšak už samotného pochopení pocitu viny a toho, odkud vlastně pramení, je prvním krokem k jasnému oddělení práce a volného času.

Asi nejčastějším důvodem, proč se necháváme pohltit prací, jsou obavy ze selhání. Zkrátka a dobře máme strach, zda nebude mít zvolnění v pracovním úsilí za následek vyhazov, či zda si tak nevědomky nepřekazíme našlápnutou kariéru. Je však nezbytné si uvědomit, že v podobných myšlenkách nejsme sami – tu a tam potrápí opravdu každého. Rozhodně se nejedná o problém, který by se týkal pouze workoholiků.

Je zřejmé, že podobných myšlenek a úvah není snadné (a mnohdy ani možné) se úplně zbavit. Jediným efektivním řešením tak zůstává stanovení jasných hranic. Zkrátka a dobře si musíte uvědomit, že máte pouze omezené množství času – pokud všechen věnujete práci, na udržování sociálních vztahů či pěstování koníčků vám nezbyde energie, a budou tak postupně uvadat.

Pracovní stůl

Pracovní mýty, které je třeba zbořit

Jedním z důvodů, proč je pro nás tak snadné se propadnout do bezedných hlubin nekončící práce, je řada mýtů, které práci a pracovní výkon obklopují. Nejčastěji se jedná o mylnou domněnku, že více práce se rovná také lepším výsledkům.

Opak je bohužel pravdou. Mozek zkrátka není stroj a dokáže efektivně pracovat pouze po omezenou dobu – jakmile překročíme jeho pomyslný limit, klesá nejen produktivita a efektivita práce, ale také si dláždíme cestu k vyhoření či zdravotním obtížím z vyčerpání a stresu.

Druhý velký mýtus se týká tolikrát omílaného přítomného okamžiku. Jakkoliv kýčovitě to může znít, mnohdy bohužel podvědomě upřednostňujeme zítřek před dneškem a v souladu s mottem „co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítra“ si nakládáme více práce, než je zdrávo.

Je však třeba si uvědomit, že pokud z tohoto koloběhu včas nevystoupíme, může se stát, že nám život proteče mezi prsty. Možná se sice vypracujete k vysněnému povýšení, ale za cenu obětovaných koníčků a mezilidských vztahů, na které vám nezbyl čas.

Jak najít rovnováhu?

Souhlasíte se vším, co bylo řečeno, ale zkrátka je pro vás obtížné přepnout z režimu práce na volný čas? Nebojte se, na pocit viny, který je po letech upřednostňování práce před vším ostatním nevyhnutelný, platí několik účinných triků.

1. Pravidelně se hýbejte

Nedaří se vám opustit práci po skončení pracovní doby nejen fyzicky, ale také mentálně? Jeden z nejlepších způsobů, jak přijít na jiné myšlenky, je cvičení. Nemusíte nutně vyrážet do posilovny – stačí krátká intenzivní procházka, běh či dvacetiminutový workout v pohodlí domova. Příjemným bonusem je fakt, že – jak se říká – zabijete dvě mouchy jednou ranou. Kromě své psychické pohody a duševního zdraví podpoříte také zdraví mentální.

Plavání v bazénu

2. Najděte rozptýlení

Pokud jste do práce opravdu ponoření, je mnohdy těžké za myšlenkami na všechny úkoly jen tak zavřít dveře. V případě, že na sportování nemáte zrovna čas či náladu, zkuste najít aktivity, u kterých nějak zaměstnáte mozek. Záleží už jen na vás, zda vyrazíte na večeři s přáteli, se kterými jste se dlouho neviděli, oprášíte starý koníček či si třeba zahrajete svou oblíbenou hru.

Naopak se vyhněte aktivitám, které vašim myšlenkám dávají prostor sklouznout zpátky k práci, jako například dlouhé cesty autem, pomalé procházky o samotě či bezmyšlenkovité přepínání pořadů v televizi.

4. Vytvořte si prostorové hranice

Hranice mezi prací a volným časem bude mnohem zřetelnější, pokud bude nejen pomyslná, ale také hmatatelná. V případě, že pracujete z domova, je skvělým příkladem jasné oddělení pracovního prostoru – rozhodně se vyhněte práci z ložnice či obývacího pokoje. Práci vykonávejte jen na jasně stanoveném pracovním místě, případně vyrazte využijte co-workingových kanceláří.

Na toto pravidlo však nezapomínejte ani v případě, že na home office nejste. Zkrátka a dobře, práce má zůstat v kanceláři – domů si ji rozhodně nenoste.

4. Dodržujte pevně stanovený rozvrh

S jasně stanovenými hranicemi souvisí také dodržování pracovní doby, respektive rozvrhu. Když se člověk nechá pohltit prací, je snadné překročit pracovní hodiny definované pracovní smlouvou, a pochvala od nadřízených za napracované přesčasy zase člověku polechtá ego.

Pokud to však s jasným rozdělením práce a volného času myslíte vážně, je nezbytné pracovní dobu svědomitě dodržovat. Přestože samozřejmě mohou nastat situace, kdy se přesčasům nevyhnete, zkuste alespoň většinu týdne končit v práci včas. Nejen, že vám druhý den půjde díky odpočinku práce lépe od ruky, ale také se vyhnete případným chybám z nepozornosti a únavy po několika hodinách za pracovním stolem.

5. Jasně ukončete pracovní dobu

Jistě to znáte – odešli jste z práce, ale povinnosti a úkoly vás pronásledují ve formě blikajícího e-mailu, hovorů či zpráv. Jelikož většina z nás vlastní mobilní telefon, na kterém jsme neustále k zastižení, může být obtížné se po práci „odstřihnout“ a užívat si zaslouženého klidu.

Řešení se ukrývá ve vypnutí upozornění na příchozí e-maily, případně také vypnutí dat či připojení k wi-fi. Pokud chcete být stále k zastižení například pro své přátele a rodinné příslušníky, alternativou je pořízení pracovního telefonu či mobilu se dvěma SIM kartami, který vám umožní kompletně přepnout z pracovní sféry do té soukromé.

6. Převlečte se z pracovního oblečení

Ačkoliv na první pohled může znít tato rada trochu směšně, skutečně se jedná o jednu z nejúčinnějších zbraní proti nošení práce domů. Zkrátka a dobře, když se vrátíte po práci domů, bez prodlení se převlečte do pohodlného domácího oděvu, který ve vás probudí touhu si trošku zalenošit. Pokud chcete být naopak aktivní, na nic nečekejte a oblečte si sportovní oblečení, které vás namotivuje vyrazit za sportem, ať už dáváte přednost kolu, kolečkovým bruslím či běhu.

7. Naučte se odpočívat

Jedním z častých problémů, který vede k workoholismu a přepracování, je dojem, že při odpočinku vlastně mrháme cenným časem – proč se válet na gauči u filmu, když byste mohli dohánět zmeškanou práci, či si naopak napracovat něco navíc, ať uděláte dojem na šéfa?

Tato mentalita se z dlouhodobého hlediska bohužel příliš nevyplácí. Nejen, že si zaděláváte na syndrom vyhoření, ale zároveň nevědomky snižujete efektivitu své práce. Přestože si možná nepřipadáte unavení, mozek zkrátka potřebuje po dlouhém dni či pracovním týdnu vypnout a zrelaxovat.

Odpočinek s knihou

8. Važte si kvalitního spánku

S odpočinkem úzce souvisí také spánek. Rovnou zapomeňte na inspirativní příběhy o miliardářích, kteří spí pouze tři hodiny denně. Mozek i tělo pro svou činnost potřebují dostatek spánku – pokud spánek pravidelně zanedbáváme, objevit se mohou nejen potíže s koncentrací, ale také zvýšený stres či psychické a zdravotní problémy.

A jak dlouho tedy spát? Obecně je doporučován spánek mezi sedmi až devíti hodinami, ideální nepřerušovaný. Kvalitu spánku ovlivňuje zejména prostředí, ve kterém spíte – samozřejmostí by měla být jak naprostá tma a ticho, tak kvalitní matrace a spíše nižší pokojová teplota. Pokud se vám večer nedaří usnout, zkuste omezit vystavení modrému světlu z displejů či konzumaci těžkých jídel, alkoholu a kofeinu. K lepšímu spánku přispějí naopak doplňky stravy či bylinkové čaje.

9. Naučte se říkat ne

Poslední tip pro vás asi nebude žádným překvapením, přesto je na místě ho připomenout: nebojte se říct ne. Přestože jste možná opravdu tím, kdo by daný pracovní problém zvládl vyřešit nejlépe, i váš pracovní den má (či by alespoň měl mít) osm hodin a vy nemůžete stihnout všechno. Pokud se nejedná o problém, jehož odložení by mělo dalekosáhlé následky, či který nedokáže vyřešit kdokoliv jiný, zkrátka se jím nezabývejte.

To platí i na každodenní strasti, jako je nefunkční kávovar, sekající se počítat či omylem smazaný e-mail – podobné minoritní problémy nemají prakticky žádné dalekosáhlé důsledky, a vztek je tak jen zbytečnou ztrátou času. Raději zachovejte chladnou hlavu a pevné nervy – získáte tak mnohem více času na skutečně zásadní úkoly a vyhnete se zbytečnému stresu a úzkostem.

Závěrem

V současné době, kdy je hlavním měřítkem úspěchu především pracovní výkon, může být snadné ztratit sám sebe v neustálém shonu a pracovních povinnostech. Pamatujte však, že život není jen o práci, a věnujte dostatek času své rodině, přátelům a koníčkům. Přestože může být zpočátku obtížné vystoupit z kolotoče pracovního nasazení a neutichajících myšlenek na práci, rozhodně to stojí za to. Pokud jste se až dosud báli udělat první krok, berte tento článek jako znamení, že nastal čas na trochu odpočinku!

Zdroj: Lifehack.org


Alžbeta Komrsková

Alžbeta Komrsková

Žiju psaním o všem, co mě baví, ať už jde o cestování po evropských metropolích, přírodní kosmetiku, udržitelnou módu či zdravé stravování. Patřím mezi nadšené sportovce, a když zrovna nepíšu či nepřekládám, jsem nejspíš v posilovně, cvičím jógu nebo vyrážím za turistikou.


Podobné články: