15 rad jak snadno a rychle posílit mentální energii

Mysl je jedním z faktorů, které nejvíce ovlivňují úroveň životní energie jedince. Mezi výhody vysoké úrovně duševní energie patří pocity štěstí, sebedůvěry, soustředění a zvýšená vůle, motivace i produktivita. Proto je tak důležité naučit se posilovat svou mentální energii nejen v situacích, kdy je jí nedostatek, ale v podstatě po celý život. Mentální energii nám totiž každodenní život neustále odčerpává.

Mysl má navíc velký vliv na úroveň fyzické energie. Zvýšená vůle a motivace často vedou ke zdravějším stravovacím návykům, menšímu odkládání úkolů a k dalším příjemným věcem. Způsob, jakým myslíme, má ohromující vliv na to, jak nás vnímají ostatní a jak si vedeme.

Když se cítíte sebejistě, tak také vypadáte sebejistě. A budete i podávat efektivnější výkony, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu v čemkoli, co děláte, neboť dlouhodobě zvyšujete svou energetickou hladinu – nejen tu mentální. Tento článek inspirovaný stránkami Lifehack.org se zabývá 15 způsoby, jak zvýšit úroveň duševní energie.

1. Buďte vděční

Pravidelně si připomínejte věci, za které jste v životě vděční nebo které vám přinášejí potěšení a dobrou náladu. Vděčnost vás přiměje myslet pozitivněji a dodá vám více duševní energie.

Pokud vás práce nebaví, buďte vděční za to, že máte práci a vyděláváte si. Pokud máte v nějaké oblasti života problémy, pochopte, že výzvy vás posilují, a buďte vděční, že nemáte nudný život. Podobných příkladů by se samozřejmě dalo najít mnohem více. Vděčnost vám připomene, co je důležité. Například vás může rozčilovat, že jste uvízli v dopravní zácpě. Vděčnost za život, rodinu a přátele vám připomene relativní bezvýznamnost zácpy.

Pusťte se do drobných akcí, budou zmíněny skrz celý článek a nazvány „akční bod“. Hned teď je tu ten první: Akční bod 1: Napište si 5 věcí, za které jste ve svém životě vděční. A uvidíte, jak vaše duševní energie ihned posílí!

2. Cvičte negativní vizualizaci

Co to znamená „negativní vizualizace“ a proč se soustředit na cokoliv negativního, když všechny lifehacky směřují k pozitivním cílům? Negativní vizualizace má svůj původ ve filozofii zvané stoicismus. Stoici pravidelně uvažují o "nejhorších scénářích", ale nedělají si s nimi starosti.

Negativní vizualizaci praktikují proto, aby zmírnili dopady zejména na svou mysl, ale i v realitě, pokud se ty negativní scénáře přece jen naplní. Budou na ně zkrátka připraveni – a už se nemusejí bát negativního vývoje situace. Kromě toho má stoicismus snížit nenasytnost a donutit vás vážit si toho, co máte.

Většina z nás tráví svůj nečinný čas přemýšlením o věcech, které chceme, ale nemáme je (ať už z jakýchkoliv důvodů). Podle stoiků bychom udělali mnohem lépe, kdybychom tento čas strávili přemýšlením o všech věcech, které máme, a přemýšlením o tom, jak moc by nám chyběly, kdyby nebyly naše nebo kdyby lidé, se kterými žijeme, nebyli součástí našich životů, kdybychom o ně přišli.

3. Obklopte se skvělými lidmi

Lidé jsou od přírody společenští, takže budování mezilidských vztahů nás činí šťastnými a dodává nám energii (zejména tu mentální). Zkuste trávit více času s takovými lidmi, kteří myslí pozitivně a dodávají energii už jen tím, že jsou takoví, jací jsou. Pomůže vám to lépe reagovat na život. Velkou výhrou je mít kolem sebe lidi, kteří vám nabídnou dobrý pohled na věc.

Akční bod 2: Kdo ve vašem životě je příliš negativní? Měli byste s nimi trávit tolik času, kolik trávíte? S jakými lidmi byste chtěli trávit více času? Vytvořte si herní plán, jak se s těmito lidmi setkávat nebo s nimi trávit více času než doposud.

4. Myslete pozitivně

Když budete myslet pozitivně, budete se cítit pozitivněji. Pocit pozitivnějšího a optimističtějšího naladění zvýší duševní energii. Například když se cítíte ospale nebo depresivně, je přinutit se myslet pozitivně skvělý způsob, jak zvrátit negativní dynamiku. Pokud vaše úroveň duševní energie klesá, je moment od momentu těžší začít ji zlepšovat.

V každé situaci se zaměřte na pozitivní věci. Využívejte příležitostí, které se naskytnou. Místo přemýšlení o tom, co by se mohlo pokazit, myslete na to, co by se mohlo podařit. Ale pozor, neplést se stoicismem: i na negativní scénáře je nutné být připraven, ale nikdy se jimi nestresovat!

5. Vyčistěte svou mysl

Většina lidí je velmi zaneprázdněná a má spoustu starostí, což může překážet, když si chcete zvýšit duševní energii. Informace přijímáme rychlejším tempem než kdykoli předtím. Zpřehledněte svou mysl delegováním úkolů, nastavením připomínek v telefonu, děláním poznámek a vedením si společného kalendáře.

Abyste se vyhnuli chybám a nestresovali svou mysl, udržujte méně důležité informace mimo svůj mozek. Pokud si například s někým domluvíte schůzku, zapište si ji do kalendáře, abyste si ji už nemuseli připomínat a stresovat se strachem, že na ni zapomenete. Veďte si i seznam úkolů apod.

6. Vyjděte ven

Vystavení pokožky slunečnímu záření vám dodá vitamin D, který může zvýšit energii. Posiluje také imunitu, což je pro duševní energii velmi důležitý bod. Naše mysl a tělo jsou navíc zvyklé být během dne vzhůru a v těchto hodinách máme přirozeně více energie. Vystavení se slunečnímu světlu našemu tělu připomíná, že je den a že bychom měli mít více energie. Naopak večer a v noci potřebujeme tmu, abychom efektivně odpočívali.

Akční bod 3: Pokud se při práci cítíte unavení, udělejte si krátkou přestávku venku na slunci, nejlépe s procházkou, alespoň na pár minut.

7. Bavte se!

Nezapomínejte věnovat čas přátelům a rodině, koníčkům atd. Tyto aktivity vám poskytnou povzbuzení a udrží vás v dobré náladě, motivované k dobrým myšlenkám i činnostem. Zdá se to být nesmyslné, ale přestávka od práce vám ve skutečnosti může pomoci udělat té práce víc a ve vyšší kvalitě. Zábava stimuluje váš mozek způsobem, který zvyšuje duševní energii.

Akční bod 4: Vymezte si i v pracovním týdnu čas na koníčky nebo činnosti, které vás baví.

8. Stimulujte svou mysl

Udržujte svou mysl stimulovanou, ale nikoliv přetíženou. Mentální výzvy vám dodají energii, avšak přílišná zátěž vás může unavit a zahltit. Bez dostatečného množství výzev se můžete začít nudit a být letargičtí, proto se zkuste naučit nové dovednosti, které budou vaši mysl stimulovat. Nedovolte, abyste ustrnuli na jednom místě – zase se ale nestresujte tím, že si naložíte příliš mnoho nového.

Akční bod 5: Ujistěte se, že každý den pro sebe připravíte výzvu v podobě nové zkušenosti nebo cíle, ovšem bez vybočení zcela mimo konformní zónu.

9. Meditujte

Mnoho lidí považuje meditaci za skvělý způsob, jak zvýšit duševní energii.  Základní definice meditace je prosté uvědomění si mysli a dechu. Bylo prokázáno, že má řadu přínosů, které mohou pomoci zvýšit hladinu vaší energie. Při meditaci je cílem nemyslet na budoucnost nebo minulost, ale být v přítomnosti. Meditaci máte vnímat jako čas, kdy necháváte své myšlenky volně plynout a všímáte si svých emocí, myšlenek a těla.

Akční bod 6: Vyhledejte si kurz meditace ve svém okolí. Lépe se vám s meditací bude dařit, když budete na pohodlné podložce / sedačce / válendě. 

10. Vyzkoušejte nové věci

Pokud se příliš držíte stejné rutiny, váš mozek může přejít na "autopilota". Jak bylo uvedeno výše, duševní stimulace je pro zvýšení mentální i fyzické energie nezbytná. Zkuste porušit svou rutinu a naučte se něco nového. Vydejte se na spontánní dobrodružství, abyste získali nový pohled na věc.

Akční bod 6: Zajděte do knihkupectví Dobrovský a vyberte si náhodnou knihu z žánru, který běžně nečtete.

11. Praktikujte minimalismus

Naučte se říkat "ne" a eliminujte ve svém životě přebytky. Vyhoďte, co nepotřebujete. Když máte ve svém životě méně věcí, získáváte tím více prostoru pro věci, které chcete.

12. Zaměřte se na to, co můžete ovlivnit

Stoici věří, že se máme soustředit na to, co máme pod kontrolou. Chtít nebo doufat ve věci, které pod kontrolou nemáme, naruší náš klid. Strachovat se nebo doufat v něco, na co nemáme vliv, může vyvolat úzkost právě proto, že situaci nemůžeme jakkoliv změnit, ovlivnit.

Akční bod 7: Udělejte si seznam toho, o co se v současné době bojíte nebo v co doufáte, a rozlišujte, co z toho máte pod kontrolou, a co nikoliv.

13. Převezměte odpovědnost za své emoce

Emoce mají silný vliv na úroveň vaší mentální i fyzické energie. Pokud se cítíte smutní nebo v rozpacích, budete mít méně energie. Pokud se cítíte hrdí či sebevědomí, budete mít energie více. Převezmete-li odpovědnost za své emoce, budete méně závislí na vnějším souhlasu nebo okolnostech, které hladinu energie ovlivňují.

14. Buďte přítomní

Negativní myšlení na minulost nebo budoucnost může způsobovat úzkost. Přijměte situaci, ve které se nacházíte, a jednejte tak, jak nejlépe umíte. Přát si, abyste byli v jiné situaci, nebo si přát, abyste v minulosti byli udělali něco jinak, vám způsobí pouze stres.

15. Soustřeďte se na dopamin

Dopamin je chemická látka v mozku, kterou vaše tělo ovlivňuje vaši náladu a pocity odměny, uspokojení, též vyšší funkce mozku a motivaci. Jinými slovy: ovlivňuje množství duševní i fyzické energie.

Je skvělé, že přirozené způsoby jak zvýšit produkci dopaminu v těle lze využít i k tomu, abyste pracovali efektivněji a produktivněji. Protože hladina dopaminu je v mnoha ohledech spojena s celkovým zdravím vašeho těla, není možné oddělit vaši motivaci a soustředění od celkového zdraví vašeho těla a schopnosti dosáhnout vašich cílů.

Akční bod 8: najděte si způsoby přirozeného zvyšování dopaminu v těle. Prozradíme, že k nim patří i pravidelný pohyb nebo dobroty.

Podtrženo a sečteno

Každou z výše uvedených činností směřujících k posílení mentální energie můžete snadno začlenit do své každodenní rutiny a zlepšit tak své duševní zdraví. Zjistěte, co je příčinou nedostatku energie právě u vás, a kromě kvalitního spánku, cvičení a zdravého stravování vyzkoušejte i některé z výše uvedených opatření. Ta vám dodají energii a sníží únavu bez energetického nápoje nebo šálku kávy navíc.

Zdroj: Lifehack.org


Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.


Podobné články: