15 jednoduchých, a přitom profesionálních tipů jak si doma zorganizovat, roztřídit věci tak, aby vás chaos nerušil od práce

interiér

Nikdy jsme netrávili tolik času doma jako v poslední době. Naše domovy teď mají mnoho funkcí, které dříve nemívaly. Mezi ně mohou patřit: místo pro školní děti, místo pro cvičení nebo místo pro vaše zaměstnání. To vše vedle obvyklých funkcí bezpečného místa, kam se můžeme uchýlit, a centra života každého z nás.

Jedno je ale jisté, mít doma pracovní pořádek alespoň v takové míře, aby nám umožnil z domu v klidu pracovat, je důležité pro zvládnutí zátěže, kterou na nás všechny současná situace klade, a proto se podívejme na některé výhody, které nám organizovanost může poskytnout. S profesionálními tipy jak se i doma uvést do pracovního řádu (zorganizovat se) přišli odborníci na stránkách Lifehagk.org.

Klíčem k úspěchu je právě organizace

Organizace v domácnosti může jednoduše usnadnit každodenní život. Když má vše své místo a čas, víte, kde se věci nacházejí, a jste efektivnější, protože nemusíte trávit čas jejich hledáním. Rčení "Uklizená domácnost, uklizená mysl" je velmi pravdivé. Uspořádaný a uklizený domov poskytuje klidné a uvolněné prostředí, které následně může vytvořit prostor pro motivaci a soustředění v jiných oblastech života, aniž byste se jimi zabývali.

Když si k tomu uspořádáte i čas, ušetříte si dobu rozhodování, co teď a co potom. Podívejme se tedy na 15 jednoduchých a profesionálních tipů, jak být doma organizovaní. Začít s nimi můžete hned.

1. Plánujte

Vše je v plánování, pokud je vaším cílem zpočátku vyčistit a uspořádat všechny aspekty vašeho domova, rozdělte si práci na malé zvládnutelné úkoly. Nejprve si rozdělte každou oblast vašeho domova, na kterou se chcete zaměřit, na menší části, sepište si je a stanovte si harmonogram.

Například pokud se chcete pustit do kuchyně, stanovte si plán, že nejprve vytřídíte a vymyjete ledničku, pak možná jako další na seznamu uklidíte skříňky a nakonec, pokud chcete do organizování zahrnout i hlubší úklid, vyčistíte troubu.

Zopakujte tento postup a vytvořte si postup pro každou oblast domácnosti, kterou chcete řešit. Dokončené úkoly vám budou přinášet pocit uspokojení, když si každý z nich odškrtnete ze seznamu, a navíc se ujistíte, že vás práce nezahltí. A že zůstává dost času i klidu na home office. Není nic lepšího než pracovat z domu s pocitem, že doma je vše, jak má být, nebo že máte přesně rozvrženo, kdy a jak se budete pořádku věnovat – nejen úklidu, ale i uspořádání věcí.

2. Paretův princip

Podstatou tohoto principu je pravidlo 80/20, podle kterého 80 % výsledků vzejde z 20 % činností. Většina lidí používá ve své domácnosti pouze 20 % předmětů, a to v 80 % případů. Při organizaci prostoru roztřiďte předměty na 2 hromádky označené: 80 % - předměty používané příležitostně nebo vůbec a 20 % - předměty používané většinu času. Poté můžete roztřídit 80 % hromadu a rozhodnout se, které předměty si ponecháte, které vyhodíte nebo které darujete.

3. Pořizujte fotografie

Jedním z řešení dilematu, zda vyhodit nebo ne, je pořídit fotografie předmětů, jako jsou obrázky, které vaše dítě nakreslilo. Ty si pak můžete uložit do počítače, do cloudu – a mít je stále po ruce, přesto nebudou zabírat žádné místo.  

Úklid garáže

4. Vyhraďte si zásuvku na harampádí

Ačkoli jedním z cílů uspořádání domácnosti je snížit počet nepotřebných nebo nepoužívaných předmětů, v praxi se určitému harampádí nevyhnete. Proto si vyhraďte jednu zásuvku na harampádí, jakmile se zaplní, budete ji muset protřídit.

Mít šuplík na harampádí znamená, že neskončí roztroušené po celém domě. To zase znamená, že byste jím neměli být zahlceni a třídění harampádí se nestane časově náročným úkolem. Budete třídit jen jednu hromádku.

Tuto zásuvku, nebo i jiné, s jiným určením, můžete udělat také pomocí pořadačů, boxů a dalších úložných pomocníků.

5. Udělejte rodinnou schůzku

Do organizování domácnosti by se měla zapojit celá rodina. Domluvte si schůzku, na které proberete, úkoly, které každý člen převezme. Proberte s dětmi očekávání, že budou pomáhat s domácími pracemi a že budou dbát na to, aby držely základní pravidla běžného úklidu. Pokud se na tom shodne celá rodina, mělo by být organizování domácnosti mnohem snazší.

6. Sestavte seznam úkolů

Seznam úkolů pomáhá zviditelnit, jakého pokroku jste dosáhli, což vám zase dodá motivaci pokračovat. Může pomoci, když umístíte seznam na místo, které je viditelné pro celou rodinu, aby každý věděl, co je třeba splnit. Využít k tomu můžete i různé aplikace.

7. Připravte se večer

Příprava je klíčem k organizovanosti. Večer si připravte všechno potřebné na další den, včetně oblečení nebo jídla. Zajistíte si tak hladký průběh rána a vyřešení nečekaných událostí večer předtím. Pokud vám například došlo něco, co potřebujete k přípravě oběda, můžete to vyřešit večer, místo abyste to zjišťovali ráno.

Obývací pokoj

Předejdete tak stresu a spěchu nebo pozdnímu příchodu do práce (pokud už do ní můžete chodit). Můžete si tak zajistit, že vaše ráno bude co nejméně stresující. To nebude ubírat pracovní sílu a čas pro rodinu.

8. Vstávejte o 10 minut dříve

Vstávání o 10 minut dříve nebude mít negativní vliv na váš spánek, ale bude mít pozitivní dopad na vaše ráno. Těchto 10 minut navíc vám může umožnit udělat rychlý úklid za provozu po ránu a zajistit, že se po návratu z práce vrátíte do uklizeného a uspořádaného domova. Umyjte nádobí od snídaně, ukliďte si kosmetiku ihned po použití a hlavně si ustelte postel.

9. Ihned umyjte nádobí

Po každém jídle rovnou umyjte nádobí (naskládejte do myčky), pokud to budete odkládat, stane se tento úkol zdrcující. Proč tento čas nevyužít jako rodina ke společné práci? I u myčky se dá spolupracovat. Kuchyň bude uklizená a vy si můžete psychicky odpočinout s vědomím, že nemusíte večer řešit nádobí od tří jídel.

10. Rychlý večerní úklid před spaním

Věnujte 10 minut před spaním rychlému úklidu. Načechrejte polštáře na pohovce a uložte všechny drobnosti na své místo. Zabráníte tak hromadění nepořádku a ráno se probudíte do uklizeného a uspořádaného domova, což vám dodá energii do dalšího dne.

Nepořádek a dezorganizace mohou totiž mít negativní vliv na vaši mysl. Když věnujete večer krátký čas přípravě domácnosti na ráno, můžete jít spát s vědomím, že máte o jednu věc méně, kterou je třeba udělat, a ráno se můžete probudit s uvolněnou, klidnou a nezatíženou (alespoň nepořádkem) myslí.

11. Sestavte si plán jídla na celý týden

Organizace stravování může mít pozitivní vliv na vaše zdraví, ušetřit vám peníze a vytvořit si více času. Není nic horšího než trávit čas hledáním něčeho k jídlu v lednici, ve špajzu, mrazáku. Nebo bezcílným procházením supermarketu a přemýšlením, co si vybrat.

Plánování jídel na celý týden vám též může pomoci zajistit zdravé jídlo pro vaši rodinu a nebudete nakupovat položky jen tak pro nic za nic, což vám ušetří peníze. Podrobnosti najdete v našem článku Jak ušetřit v každodenním životě, ale nesnižovat přitom jeho kvalitu?

Vytírání podlahy mopem

12. Stanovte si určený den hlubšího úklidu domácnosti

Stanovte si den, který bude vyhovovat vašemu životu a vaší rodině, a společně projděte domácnost odshora dolů a proveďte kompletní úklid. Pokud jste se drželi některých návrhů v tomto článku a dodržovali rutinní postup při každodenním úklidu, nebude tento úkol tak náročný a zdlouhavý, jak si myslíte.

Začněte nahoře a postupujte dolů: ukliďte koupelnu, ustelte postele, vyprázdněte koše, utřete prach tam, kde jste to neudělali během týdne, vyměňte ručníky, vytřete a otevřete okna, abyste osvěžili dům.

Když to uděláte na konci pracovního týdne nebo v sobotu ráno, můžete si zajistit pohodový víkend bez přemýšlení o tom, co všechno musíte v domácnosti udělat. Zůstane vám tak čas na rodinu, péči o sebe nebo na jakkoliv naplánovaný odpočinek.

13. Uspořádejte si papíry

Vyhraďte si místo pro papíry v domácnosti, abyste si udrželi čisté prostředí, a pravidelně vyhazujte všechny papíry, které již nepotřebujete. Založte si archivní složky, kde budou důležité dokumenty. To vám ušetřit čas a stres, když potřebujete rychle najít správný papír, třeba se smlouvou.

14. Vydělávejte na svých nepotřebných věcech

Jako motivaci k uspořádání domácnosti a zbavení se již nepotřebných předmětů můžete použít prodej svých věcí na internetu. Není to sice pro každého, ale můžete se v tom najít. Tohle může povzbudit vaše děti, aby roztřídily své hračky a hry, a vy budete překvapeni, jakou hodnotu ve vašich nepotřebných věcech vidí ostatní. Jestliže se nechcete zdržovat prodejem, věci věnujte. Děti se budou starších hraček snáze zbavovat, když budou vědět, že ještě najdou využití.

Ložnice 

15. Vytváření návyků

Vytvořte si z rutinních postupů navržených v tomto článku zvyk a vaše domácnost se automaticky stane organizovanější. To ušetří mnoho času i energie. Pravidelné a malé domácí práce jsou přínosem pro vás i celou vaši rodinu, při úklidu si pusťte hudbu nebo se na čas strávený s partnerem při úklidu dívejte jako na příležitost, jak si vzájemně popovídat.

Podtrženo a sečteno

Udržování pořádku v domácnosti má mnoho výhod a tato organizace může mít pozitivní vliv na vaše myšlení, vaši rodinu a další oblasti vašeho života. V bezprecedentní době, ve které nyní žijeme, je udržování pořádku v domácnosti o to důležitější, že v ní všichni trávíme více času než kdykoli předtím. A možná potřebujeme i více času pro samotný home office.

Existuje mnoho způsobů, jak mít doma pořádek a udržet si před nepořádkem náskok. Tento článek vám snad ukázal, že je to i jednodušší, než jste si možná původně mysleli. Stačí pár rutinních kroků, každý den. Ano, klíčem k udržení pořádku ve vaší domácnosti je vytvořit si rutinní postupy jako zvyk, podělit se o ně s ostatními. Pozitivní vliv na váš život, pracovní výkon i volný čas uvidíte okamžitě, tak proč nezačít organizovat svůj domov ještě dnes?

Zdroj: Lifehagk.org.

Často kladené dotazy

Jak začít s organizací domácnosti?

Nejprve si rozdělte každou oblast vašeho domova, na kterou se chcete zaměřit, na menší části, sepište si je a stanovte si harmonogram. Následně rozdělte práci na malé zvládnutelné úkoly a postupujte podle plánu.

Jak mi může pomoci Paretův princip při organizování domácnosti?

Paretův princip vychází z pravidla 80/20, podle kterého 80 % výsledků vzejde z 20 % činností. Tento princip můžete aplikovat při organizaci vašeho domu tak, že roztřídíte předměty na dvě hromádky: 80 % - předměty používané příležitostně nebo vůbec a 20 % - předměty používané většinu času. Poté můžete roztřídit 80 % hromadu a rozhodnout se, které předměty si ponecháte, které vyhodíte nebo které darujete.

Jak zapojit celou rodinu do organizování domácnosti?

Domluvte si rodinnou schůzku, na které proberete úkoly, které každý člen převezme. Proberte s dětmi očekávání, že budou pomáhat s domácími pracemi a že budou dbát na to, aby držely základní pravidla běžného úklidu.



Lenka Rutteová

Lenka Rutteová

Domácí kuchyně, přírodní kosmetika, bylinky, zdravá výživa, ale i třeba cestování po ČR, to jsou témata, kterými žiji. Vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, dost se zajímám o produkty pro ně (oblečení, hračky, potraviny), a také o to, kde je dobře koupit.


Podobné články:

Velikonoční výprodeje

Nejlepší velikonoční slevy 2024

S příchodem jara a blížících se Velikonoc se mnoho z nás těší na čas tradic, rodinných setkání a samozřejmě také na lákavé nákupní příležitosti,...

slevy a výprodeje

Nejlepší zimní výprodeje v roce 2024

Vánoční svátky a Nový rok jsou za námi, což znamená jediné - období povánočních výprodejů! Pokud jste ještě nenakoupili užitečné kousky za skvělé...

vánoční dárky

7 tipů na vánoční dárky na poslední chvíli

Vánoce se kvapem blíží a s nimi také nutnost pořídit a zabalit vánoční dárky. Pokud jste nákup dárku letos nechávali na poslední chvilku, možná...

online nákupy

Black Friday 2023

Vánoce se neúprosně blíží, a s nimi i nákupní šílenství. Než však začneme s úderem prvního prosince otevírat okénka adventního kalendáře, čeká nás...